Serviam +
AANPASSING ARBEIDSREGLEMENT MET DE NIEUWE OPZEGREGELS GELDIG VANAF 1 JANUARI 2012
pdf




In april 2011 verscheen de IPA-wet, waarin o.a. nieuwe ontslagregels geldig vanaf 1 januari 2012, uitgewerkt worden.

 De nieuwe ontslagregels hebben voornamelijk betrekking op de duur van de opzeggingstermijn en moeten een belangrijke stap vormen in de toenadering van de statuten arbeiders en bedienden.
 
De nieuwe ontslagregels gelden voor de werknemers met een arbeidsovereenkomst die aanvangt vanaf 1 januari 2012.
 
Één van de verplichte vermeldingen in het arbeidsreglement zijn de opzeggingstermijnen of de modaliteiten voor het bepalen ervan of de referentie naar de wets- en reglementaire terzake.
 
Wanneer de opzeggingstermijnen geldig binnen de onderneming wijzigen, moet de werkgever deze wijzigingen opnemen in zijn arbeidsreglement.
 
De werkgever moet hiervoor de volledige procedure voor de wijziging van het arbeidsreglement niet volgen.
 
Het is voldoende dat de werkgever zijn werknemers informeert over de wijzigingen en een aanpassing aan het bestaande arbeidsreglement aanplakt op een zichtbare en toegankelijke plaats.


 

Voor de nodige aanpassingen aan uw arbeidsreglement en/of voor al uw vragen hieromtrent, raden wij u aan uw dossierbeheerder te contacteren.